Holmedagarna 1 juli

Holmedagarna 1 juli i Årjäng

En folkfest mitt i Årjängs kommun med hantverk, försäljning, visning av gamla sysslor med mera.

WRF kommer att vara med och visa höns, gäss och ankor. Medlemmar som vill vara med och visa eller sälja djur ring John-Åke 072 -206 57 52.

Under fredagskvällen invigs Holmedagarna med en traditionsenlig mila som under veckorna innan förberetts efter alla konstens regler. Det är viktigt att man inte säger att milan ska ”tändas” utan att den ska värmas. Då det kan föra otur med sig och milan kan börja brinna alltför häftigt.

På lördag inleds dagen med en fisketävling vid Holmedalssjön. Under förmiddagen startar årets veteranbilsrally som även i år innehåller tre sträckor. På hembygdsgårdens område finns försäljning av hantverk samt visning av olika gamla arbeten och sysslor. Detta pågår under hela helgen.

Man kan få åka med häst och vagn runt området och känna doften från tjärbränningen. Blir man hungrig eller sugen på en kopp kaffe så finns detta att köpa. Det finns både klengås, korv, grillspett och ”Motta och fläsk” att tillgå. Enligt traditionen så dricker man så klart en enbärsdricka a’la Karl XII’s till maten.

Man kan även passa på att besöka Bäcklunds affär i Selen som helgen till ära är öppen. Affären är i bevarat skick från när det begav sig i början av 1900-talet.